ورزش باعث افزایش فواید شیر مادر برای نوزادان می شود

29 ژوئن2020 - یک مطالعه جدید توسط محققان مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو نشاندادکه حتی ورزش متوسط ​​در دوران بارداری، ترکیبی را در شیر مادر افزایش می دهد که خطرات مشکلات جدی بهداشتی مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی را برای کودک بطور مادام العمر کاهش می دهد.

یافته های این مطالعه امروز به صورت آنلاین در مجلهNature Metabolism منتشر شده است.

دکتر کریستین استنفورد ، محقق ارشد این مطالعه از مرکز تحقیقات دیابت و متابولیسم در مرکز پزشکی وکسنر، گفت: ما در گذشته مطالعاتی انجام داده ایم که نشان می دهد ورزش مادران سلامت فرزندان را بهبود می بخشد، اما در این مطالعه به دنبال علت آن بودیم، از آنجایی که شواهد موجود نشان می دهد که شیر مادر نقش اصلی را ایفا می کند، ما می خواستیم اثرات شیر ​​مادر را بر سلامت فرزندان به تفکیک اجزا مشخص نماییم.

برای انجام این کار، دکتر استنفورد و تیمش از جمله محققان دانشگاه کالیفرنیا، مرکز تغذیه کودکان آرکانزاس و مرکز دیابت جاسلین، موشهایی که از مادران کم تحرک متولد و سپس با شیر موشهایی که در طول دوران بارداری فعال بودند، تغذیه شدند را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که این مزایای سلامتی از مادرانی که از نظر بدنی در وضعیت متناسبی بودند، به توله ها منتقل می شود. این اثبات می کنند که در واقع، این مزایا از طریق شیر مادر منتقل می شود و نه بصورت صفات ژنتیکی ارثی.

محققان همچنین فعالیت بدنی حدود 150 زن باردار و زنانی کهزایمان کرده بودند را از طریق ردیابهای فعالیت تحت نظارت قرار داده و دریافتند که افرادی که روزانه بیشتر قدم می زنند، ترکیبی معروف به 3SLدر شیر آنها بیشتر یافت می شود که به عقیده محققان مسئول این مزایای سلامتی در کودکان می باشد.

دکتر استنفورد، می گوید: افزایش 3SL لزوماً به شدت ورزش مربوط نمی شود، بنابراین حتی ورزش متوسط ​​مانند پیاده روی روزانه برای به دست آوردن این مزایا کافی است. ورزش همچنین برای سلامتی کلی شما در دوران بارداری و بعد از آن بسیار عالی است، بنابراین هر کاری که تحرک شما را افزایش دهد، به نفع شما و کودک شما خواهد بود.

از آنجایی که بسیاری از زنان قادر به شیر دادن به نوزاد خود نیستند و یا دچار عوارضی هستند که نیاز به استراحت در رختخواب دارند، محققان در حال بررسی هستند که آیا می توانند این ترکیب مفید موجود در شیر مادران فعال را جدا کرده و آن را به فرمول شیرخشک اضافه کنند.

استنفورد گفت: این ترکیب الیگوساکاریدی موجود در شیر مادر، تأثیر قابل توجهی بر سلامت فرزندان دارد. اگر بتوانیم این ماده را به شیر خشک بیافزاییم، می توانیم این فواید را برای نوزادانی که مادرانشان قادر به تغذیه ی آنها با شیر خود نیستند، نیز ایجاد کنیم.

منبع:

Nature Metabolism, 2020; DOI: 10.1038/s42255-020-0223-8

www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200629120220.htm